stt-300x101

Podczas tegorocznej edycji Częstochowskiego Festiwalu Kultury Alternatywnej FRYTKA OFF dwukrotnie wystąpi Sopocki Teatr Tańca. Zobaczymy „Crash!” i „Naturę”. Przypominamy, że wstęp na wszystkie wydarzenia jest darmowy. Zapraszamy do zapoznania się z programem festiwalu.

(Microsoft Word - Za263271cznik 3 sopocki teatr ta361ca.doc)

 Sopocki Teatr Tańca – CRASH! Koncept i wykonanie: Joanna Czajkowska, Artur Aponowicz Muzyka: Michał Jeziorski (SPIKA) Premiera: Dworzec PKP Gdansk Główny, Streetwaves Festival, 20.05.2011

Motto: „Nie pragnąłem przecież nic więcej, niż żyć tym, co samo chciało ze mnie się wydobyć. Czemuż było to tak bardzo trudne?” – Hermann Hesse „Demian”

„Crash!” to performance choreografki Sopockiego Teatru Tańca Joanny Czajkowskiej i partnerującego jej Artura Aponowicza, perkusjonisty i aktora teatru ulicznego. Balansując na przecięciu zabawy i powagi, gry z widzem i dystansu, artyści wciągają publiczność w teatralną opowieść o życiu Gwiazdy Baletu światowej sławy.. Joanna Czajkowska po raz kolejny metaforycznie opowiada o sobie samej, o losie tancerki, która rozkwita niczym egzotyczny kwiat pośrodku świata realnego i zderza się z zastaną rzeczywistością. Joanna Czajkowska – tancerka, choreograf, pedagog tańca; członek Sekcji Tańca i Baletu ZASP, a także FIA – The International Federation of Actors oraz EON – The European Network of Independent Theatre Makers; absolwentka Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego i Kwalifikacyjnego Kursu Instruktorów Tańca Współczesnego przy SAK w Gdansku, zdobyła dyplom artysty – tancerza, przyznawany przez Zwiazek Artystów Scen Polskich honorowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2005, 2009, 2010 i 2011 otrzymała Stypendium dla Twórców Kultury Marszałka Województwa Pomorskiego. Wczesniej związana z Teatrem Patrz Mi Na Usta i Gdańskim Teatrem Tańca. Jako choreograf i niezależny twórca debiutowała w 1997 roku, a w 1998 rozpoczęła artystyczną współpracę z Jackiem Krawczykiem, co stało się początkiem istnienia Sopockiego Teatru Tańca (do marca 2010 działającego pod nazwą Teatr Okazjonalny). Tańczyła na scenach teatralnych w całym kraju m.in.: w Gdańsku, Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Lublinie, Szczecinie, Wrocławiu i za granicą: Litwa, Czechy, Rosja, Islandia, Portugalia, Niemcy, Rumunia, Szwecja, Luksemburg, Estonia, Francja, Mołdawia, Bułgaria, Argentyna, Indonezja, Włochy, Hiszpania. Jest twórcą i współtwórcą choreografii do około 30 spektakli STT, a także do licznych innych spektakli i projektów: m.in. „Fabryka Papieru”, „Solidarność 80”, „Goldwasser od Gdańszczan” itp. W 2008 roku zrealizowała spektakl „The Moment” dla niemieckiego Goerlitz Tanz Theater. Jako pedagog pracowała dla Studium Animatorów Kultury w Gdańsku, Integracyjnego Klubu Alternatywnego WINDA w Gdańsku, Teatru FETA i Sopockiej Sceny Off de Bicz. W 2006 nominowana do nagrody „Artysta Roku 2005” w plebiscycie Gazety Wyborczej Trójmiasto. We wrześniu 2006 roku na zaproszenie dyrektora programu dla profesjonalnych tancerzy Dance Advance była gościem Live Art Festival and Philly Fringe w Filadelfii (Stany Zjednoczone). Zajmuje się tańcem również od strony teoretycznej. W grudniu 2010 na Scenie Malarnia Teatru Wybrzeże odbyła się premiera adaptacji „Wojny polsko–ruskiej pod flagą biało–czerwoną” według jej scenariusza i reżyserii, której producentem było Nadbałtyckie Centrum Kultury. W ciągu ostatnich 12 lat Joanna Czajkowska wraz ze swoim teatrem prezentowała autorskie spektakle na licznych festiwalach w kraju i za granicą. Artur Aponowicz – ur. 1982 roku w Toruniu; aktor teatru ulicznego, perkusjonista, pedagog z zakresu teatru fizycznego i gry na instrumentach perkusyjnych, reżyser oświetlenia. Założyciel Kolektywu Artystycznego SIEdzieje. – 2002 – 2007- aktor teatru ulicznego Teatr Snów ( spektakle „Pokój”, „Stół”, „Pracownia”, szereg instalacji teatralnych, warsztatów, parady uliczne) – 2002 – 2007 – perkusjonista zespołu Dzembersi – ponad 100 koncertów, w tym koncert na festiwalu Przystanek Woodstock w 2005r. – 2006 – 2010 – aktor Teatru Lustra Strona Druga (spektakle „Igrając z Burzą”, „Archedream”, „Łapacze Snów”, „Czaj Starego Samowara”, instalacje teatralne, parady) – 2007/2008 – współudział w tworzeniu sambowej grupy perkusjonistycznej Rhythm of Resistance. – 2007 – 2011- prowadzenie warsztatów bębniarskich (’Plama”, „Projektornia”, „Meander”, „Dom kultury w Pierwoszynie”, „Zaroslak”, warsztaty plenerowe) – 2009 – kierownik techniczny Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. – 2009 – 2010 – instruktor teatralny w Polskiej Akademii Teatru Niezależnego na Litwie. – 2009 – 2011 – reżyseria oświetlenia („Transkrypcje Hommage pour Chopin”, „Vitruvian Man”, „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną”, „Powiększenie – Zoom Out” i wiele innych) – od 2009 – koordynator Kolektywu Artystycznego SIEdzieje (www.siedzieje.artpal.pl)

natura1-296x300

Sopocki Teatr Tańca: SPEKTAKL NATURA z inspiracji poezja Bolesława Leśmiana Koncept, scenariusz: Joanna Czajkowska Choreografia i reżyseria: Joanna Czajkowska Choreografia i taniec: Joanna Czajkowska, Katarzyna Antosiak, Maria Miotk, Monika Grzelak, Kacper Matuszewski, Jacek Krawczyk, Paweł Rymarczyk Kostiumy i scenografia: Julia Poranska, Beata Hadas Muzyka: Rafał Kowal Wizualizacje / film: [OTO OKO] – Natalia Osuch, Dominik Rudasz Fotografia promujace: Bartosz Cybowski Reżyseria świateł: Bartosz Cybowski / Artur Aponowicz Czas: 50 minut Ciało me wklęte w korowód istnienia, Wzruszone słońcem od stóp aż do głów, Zna ruchy dziwne i znieruchomienia, Które zeń w śpiewie przechodzą do słów […] Bolesław Leśmian ze zbioru „Dziejba leśna” Ideą spektaklu jest oddanie znaczenia i założeń filozoficznych poezji Leśmiana z uwzględnieniem trójkąta Natura – Bóg – Człowiek. Choć dla poety stworzenie pierwotnego, ludowego mikrokosmosu było sposobem przedstawienia rozważań na temat stosunku natury i człowieka, jednostki i zbiorowosci, sztuki i metafizyki, STT celowo rezygnuje z oczywistej „ludowości” na rzecz panteizmu i animalizmu wyrażającego się w niedosłownych postaciach (tancerze jako skrzyżowanie ludzi, zwierząt i roślin) oraz symbolizmu – rytm i melodyka wiersza mające wywoływać określony nastrój. Leśmian był wierny wymagającej konstrukcji sylabotonicznej, nadającej specyficzny rytm jego poezji, który jest też ważnym elementem spektaklu. Sopocki Teatr Tańca zaprasza zatem widza do świata z pogranicza ballady i fantasy, w którym pobrzmiewa echo romantyzmu, a także symbolizm. „NATURA” powstała z poszukiwań stricte literacko-choreograficznych, sceniczna forma spektaklu jest jednak bogata i lekka, cieszyć będzie zarówno widza dorosłego, jak i młodego.